Комбуча Блог

Защо ферментиралите храни и напитки са толкова полезни

Както вече знаеш, комбуча дължи множеството си здравословни ползи на два основни фактора:

  • гъбата SCOBY
  • процесът на ферментация

За самата гъба сме ти разказвали и можеш да намериш информация в блога ни. Какво обаче е толкова специфично при ферментацията и защо тя е толкова полезна?

Ферментацията се е я появила преди стотици години като начин да се съхраняват различни храни, които в съвремието често са охладени или консервирани. Нашите предци са ферментирали основно зеленчуци, млечни продукти, риба и месо, за да се наслаждават на полезна и разнообразна храна през всички сезони.

Въпреки че хората в древността не са били напълно наясно какво точно се случва при процеса на ферментация от научна гледна точка, те са знаели, че е много ценен и прави храните още по-добри за храносмилането. В Древна Гърция, например, са приемали ферментацията като алхимия.

Днес знаем, че този магичен процес всъщност представлява трансформирането на въглехидрати (захари) в киселина или алкохол. Именно за това повечето ферментирали храни имат кисел вкус или ниско алкохолно съдържание. От друга страна, при този метод се използват вече ферментирали храни, които са богати на полезни бактерии (най-често лактобацили). Това придава на крания продукт много високи пробиотични нива, които са важни за цялостното здраве.

В допълнение, при този процес:

  • се запазват важни нутриенти, които се губят при други методи на съхранение
  • се отстраняват токсините и вредните бактерии от храните
  • подобрява храносмилането, особено ако ферментиралите храни се консумират в началото на храненето
  • подобрява имунната фунцкия, защото ферментиралите храни са богати на пробиотици

Готов ли си да добавиш повече ферментирали храни и напитки в менюто си? Ето кои са най-популярните

  • комбуча
  • кефир
  • кисело зеле
  • кимчи
  • кисели краставички
  • маслини
  • кисело мляко
  • някои видове сирена
  • типичните за България домашни туршии

Ако ти е омръзнало от всич ки тези, винаги можеш да експериментираш с приготвянето на ферментирали зеленчуци по твой избор. Малките количества не отнемат много време и ресурси.


ПОСЛЕДВАЙТЕ НИ