Комбуча Блог

Kefir

Кефир – пълно ръководство за употреба

Възроден и все по-популярен, уникалният кефир е интересна млечна напитка, за която се смята, че произлиза от народите в Централна Азия. В различни източници ще я срещнете още и като тибетска гъба, използвана от тюркски, монголски и тибетски народи.

Интересният кефир има богато минало и проверени лечителски свойства, като едно от най-важните е подкрепа на имунната система, както и регулиране на стомашно-чревния баланс. Но преди да преминем към полезните му свойства и предимства, нека обясним какво представлява така нареченият кефир.

Що е то кефир – същност и приготвяне

Ферментирала млечна напитка, която се получава чрез коагулация на козе, овче или краве мляко. За целта се използват зърна кефир, които са богати на полезни бактерии, липиди и протеини.

Кефирните зърна обаче не можете да си ги произведете, а по-скоро може да ви ги изпрати друг почитател на кефир. Те са бели или кремави и с големина колкото орех, като в процеса на ферментация се уголемяват.

Обикновено подходящите условия за този процес са при стайна температура и престой в продължение на 24 часа. Консистенцията, характерна за готовия кефир, наподобява тази на айран и представлява леко газирана слабо алкохолна напитка.

Можете да отгледате воден кефир във вода, лимонов сок и захар, който да престои за ден-два на стайна температура.

Всички съставки за направата на кефир са кефирни зърна и прясно мляко в съотношение 1:10, които да поставите в стъклен буркан и така да го съхраните, докато трае ферментацията.

Използвайте дървена лъжица и пластмасова цедка, за да опазите кефирните зърна. Можете да разберете дали вече имате кефир по някой от следните фактори:

  • Млякото е придобило леко газиран вкус;
  • Млякото е сгъстено и изглежда като желирано, но е рядко;
  • Кефирът мирише приятно, а при отваряне на буркана се чува изпукване.

Ако вашият кефир се е разделил и отгоре е по-течен или прозрачен, то най-вероятно сте го оставили твърде дълго. С едно разбъркване ще оправите положението.

От готовия кефир може да очаквате следните съставки и ползи:

  • Минерали – калций, желязо, йод;
  • Аминокиселината триптофан;
  • Биотин;
  • Витамини и провитамини – А, В1, В2, В6, фолиева киселина;
  • 10-20 вида микроорганизми и бактерии.

Почти всеки може да приема кефир, който е с относително кисел вкус, но е балансирана и полезна храна. Той спомага за почистване на червата и снабдява организма с важни витамини и минерали.

Някои хора споделят, че при продължителен прием на кефир се забелязва липса на подут стомах, по-малко газове и стомашни смущения. Практиката показва, че добре повлиява колит и балансира стомашната флора благодарение на пробиотичните си свойства.

Съхранение на готовия кефир

Изсушен или в млечен разтвор, той може да се запази при температура от 4 градуса, като на всеки 7 дни млякото трябва да се подменя. Гъбата трябва да се измива с преварена студена вода след всеки ферментационен процес, защото иначе ще спре да се размножава и може да стане негодна за ползване.

Същото важи и за зърната – трябва да се покрият с мляко и да останат в хладилника за около 5-7 дни на 4 градуса температура, след което млякото се сменя.

След като решите да ги оставите за по-дълго време, трябва да ги подготвите предварително, като ги изплакнете в  студена преварена вода. После ги подсушавате и завивате в хартиена салфетка за 2-3 дни на стайна температура.

Проверете ги дали са се сдобили с жълтеникав цвят, поставете ги в найлоново пликче и ги залейте със сухо мляко. Последната стъпка е да ги приберете в хладилник или тъмен шкаф, като периодът им на съхранение е 12-18 месеца в такива условия.

Как да консумираме кефир

Всеки може да изпробва различни варианти за пиене като чист кефир заради приятния  му газиран вкус, а ако го намирате за кисел, може да добавите мед, кленов сироп или друг подсладител.

Ще откриете и рецепти за шейк с кефир, които включват банани, ягоди, боровинки и други плодове. Може да ги подсладите със сироп от агаве например.

В една чаша кефир се съдържат около 10 гр. протеин, 10% от дневната доза витамин А, 25% от витамин D, 30% калций и само 8 грама мазнини. И да не забравяме всички 8 незаменими аминокиселини!

Скептични или не, докато не пробвате няма как да разберете защо и ние харесваме кефир. Може би не е по-добър от гъбата Комбуча, но със сигурност ще ви изненада, защото е естествен дар от природата и балансира ненаситния апетит към нездравословни храни.

Опитайте го – нищо не губите. Лесно смилаем, с успокояващ ефект и богат на витамини, той е подходящ за всички възрасти.


ПОСЛЕДВАЙТЕ НИ