Комбуча Блог

Пробиотици и пребиотици – прилики и разлики

Здравето на чревната мукоза е от изключителна важност за цялостното ни добро състояние. Когато червата са здрави, имунитет е висок, настроението ни е добро, състоянието на кожата и косата са отлични, пикочо-половата система функционира нормално и тялото развива по-малко възпалителни процеси. Какво е необходимо, за да се радваме на здрав стомашен микробиом? Има две основни вещества, които играят ключова роля в това отношение. Едните се наричат пробиотици и за тях говорим често тук. Другите са не по-малко известните пребиотици. За да няма объркване, днес ще ви представим приликите и разликите между двете. Така се надяваме да ви предоставим възможност да се грижите за здравето си още по-адекватно и пълноценно.

Действие на пробиотиците и пребиотиците

Всяка от тези разновидности има различни свойства и действия, що се отнася до здравето на храносмилателния тракт. Накратко, ето какво представляват и какво правят те.

Проботиците са живи щамове на полезни бактерии. Те имат балансираща функция срещу всички патогени, които се срещат в стомаха. Тяхното наличие:

  • Подобрява храносмилането;
  • Подпомага абсорбцията на някои хранителни вещества;
  • Тренира имунната система да отговаря само на истински заплахи за здравето;
  • Редуцира възпалителните процеси;
  • Подобрява здравето на половата система при дамите;
  • Има пряко въздействие върху синтеза на определени хормони и така подобрява настроението;

Липсата на пробиотици в червата създава предпоставка за множество здравословни проблеми от различно естество – от лошо състояние на кожата, до автоимунни заболявания, гъбични инфекции и дефицити на ценни витамини и минерали.

Преботиците са специфични растителни фибри, които служат като храна за всички пробиотични щамове, налични в червата. Те се срещат в множество храни и се усвояват по специфичен начин. Тъй като организмът не може да ги разгради, попаднали в стомаха, те запазват своята цялост и така могат да станат „храна“ за пробиотиците. Ако няма достатъчно пребиотици в червата, полезните бактерии умират.

Достатъчните нива на пребоитици в червата водят до:

  • подобрена абсорбция на калций;
  • подобрено усвояване на въглехидратите от храната;
  • по-високи нива на полезни бактерии (пробиотици) в червата;

За да функцинира оптимално, на стомаха му трябват, както пробиотици, така и пребиотици. Двата вида вещества могат да се набавят през храната или под формата на хранителни добавки.

Храните, които са естествено богати на пробиотици са:

  • Мисо супа;
  • Кисело зеле;
  • Кимчи;
  • Комбуча;
  • Кефир;
  • Всякакви ферментирали зеленчуци;

Храните, които са богати на пребиотоци са:

  • Банани;
  • Лук;
  • Чесън;
  • Всякакви горски плодове;
  • Бобови;
  • Овесени ядки;
  • Артишок и аспержи;
  • Глухарчета;
  • Праз;
  • Кората на ябълките;

Ако предпочетете да набавяте на организма си тези вещества през хранителни добавки, е добре да спазвате следните принципи.

1. Изберете пробиотична добавка, която може да бъде съхранявана на стайна температура. Ако предпочитате друга, задължително я дръжте в хладилник.

2. Хранителни добавки с пребиотици могат да се съхраняват извън хладилник, тъй като не съдържат живи щамове на полезни бактерии.

3. След прием на антиобиотик задължителни примайте пробиотични и пребиотични добавки.

За най-добри резултати, съчетавайте и двете вещества, като консумирате храните, богати на тях. Перфектната следобедна закуска, богата на пробиотици и пребиотици може да съдържа 1 банан и комбуча с вкус по ваш избор.


ПОСЛЕДВАЙТЕ НИ