Комбуча Блог

Черен или зелен чай – кой да изберем

Комбуча е жива пробиотична напитка, която се прави от зелен или черен чай, подсладен с тръстикова захар. Тайната съставка, разбира се, е SCOBY гъбата, която придава на комбуча голяма част от полезните й качества. Днес обаче няма да говорим за гъбата, а за т.нар начален или стартов чай и как да го изберем.

Зеленият и черен чай са познати на човечеството от хилядолетия. И двата вида са популярни по цял свят и се консумират до ден днешен. Освен разликите във вкусовите им характеристиките, двата чая се отличават и по химичен състав. Това означава, че комбуча, направена с черен чай ще има различни съставки и ползи от тази, приготвена със зелен. Ето как да изберете.

В действителност, зеленият и черен чай идват от едно и също растение – Camellia sinensis. Разликата е, че черният чай е ферментирал, а зеленият – не.

За приготвянето на черен чай листата се стриват внимателно и се оставят на открито и проветриво място. Контактът с въздуха е достатъчен, за да започне ферментационният процес. Именно той придава на листата тъмния им цвят и прави вкуса на чая по-плътен и наситен.

Зеленият чай, от своя страна, преминава през термична обработка веднага след набирането на листата. Така се предотвратява ферментацията, а вкусът на напитката остава по-лек и ненатрапчив.

Прилики между зеления и черния чай

Въпреки разликите в обработката, двата вида чай идват от едно и също растение. Това им придава някои общи характеристики.

Доказано е, че и двата вида имат способността да предпазват сърцето от здравословни проблеми. Това се дължи на високите нива на антиоксиданти, познати като полифеноли. Разликата е в нивата и типа на специфичните полифеноли. В зеления чай се съдържат високи нива епигалокатехин-3-галат, докато черният е богат на теафлавини.

Изследване с животни показва, че и двата чая ефективно предотвратяват образуването на плака в кръвоносните съдове. Същото изследване демонстрира способността и на двете разновидности да редуцират нивата на лошия холестерол LDL.

Освен за сърцето, черният и зеленият чай са полезни и за мозъка. И двата вида съдържат кофеин, който стимулира мозъчната дейност. Черната разновидност е по-богата на веществото (средно 59 мг на 200 мл).

Кофениът стимулира нервната система, като блокира невротрансмитера аденозин. От друга страна, вещество подпомага отделянето на допамин и серотонин, които подобряват настроението. Резултатът е усещане за бодрост, виталност и по-бързи реакции.

За разлика от кафето, зеленият и черният чай съдържат вещество, познато като L-теанин. То преминава кръвно-мозъчната баирера и подпомага синтезирането на GABA (гама-аминобутирова киселина), която създава усещане за спокойствие без да има седативен ефект.

Смята се, че L-теанинът балансира ефектите от кофеина. Двете субстанции заедно се допълват и подобряват концентрацията.

Разлики между зеления и черния чай

Зеленият чай е богат на епигалокатехин-3-галат (EGCG)

Епигалокатехин-3-галат е мощен антиоксидант, който е един от много в зеления чай. Смята се, че именно на него се дължат здравословните ползи от зеления чай. Различни изследвания сочат, че веществото е полезно при:

  • Ракови образувания – лабораторни тестове сочат, че EGCG инхибира деленето на раковите клетки;
  • Алцхаймер – EGCG намалява ефектите от вредните амилоидни плаки, които са с повишени нива при пациенти с Алцхаймер;
  • Преумора – EGCG редуцира риска от преумора, особено при редовно физическо натоварване;
  • Чернодробни проблеми – EGCG намалява нивата на мазнини около черния дроб и така предпазва от потенциални здравословни проблеми с този орган;
  • Антимикробно – антиоксидантът наранява клетъчните стени на бактериите и така ги унищожава;
  • Успокояващо – веществото си взаимодейства с определени мозъчни рецептори и подпомага освобождаването на успокояващи хормони без да действа успиващо;

Черният чай съдържа теафлавини

Теафлавините са група полифеноли, които се срещат само в черния чай. Те се образуват при процеса на ферментация на чаените листа и формират 3-6% от цялото антиоксидативно съдържание на напитката.

Тези полифеноли предпазват мастните клетки от свободните радикали и подпомагат естествената способност на организма да произвежда антиоксиданти.

Теафлавините са особено полезни за сърцето и значително намаляват риска от формиране на плаки в кръвоносните съдове. Това се случва, благодарение на способността на веществата да регулират възпалителните процеси и да намалват нивата на азотен оксид, който разширява кръвоносните съдове.

Освен това, теафлавините намаляват лошия холестерол (LDL) и са особено препоръчителни при хора, склонни към затлъстяване.

Кой чай да изберете

Това е избор, който оставяме на Вас. Комбуча, приготвена с черен чай ще е богата на теафлавини и ще има техните качества да предпазва сърцето и редуцира холестерола. Вкусът й ще бъде по-плътен и наситен. Същата напитка със стартов зелен чай ще има по-скоро противовъзпалителни и успокояващи качества и по-мек вкус.

Какъвто и избор да направите, Вашата комбуча ще е богата на множество други полезни вещества и ще има множество здравословни ползи.


ПОСЛЕДВАЙТЕ НИ