Комбуча Блог

7 витамина и минерала за добър имунитет през лятото

Лятото не е сезон, в който се замисляме за работата на имунната си система. Истината обаче е, че летните вируси и грипове са факт, с който всички се сблъскваме. Независимо дали сте на морето и искате да се защитите от потенциални проблеми или просто искате да се подготвите за предстоящата есен, този материал е за вас. Ето нашите 7 витамина и минерала за оптимално здраве и висок имунитет.

1. Витамин С

Разбира се, това е първият витамин, за който се сещаме, когато говорим за висок имунитет. Всъшност, витамин С е мощен антиоксидант, който извежда свободните радикали, понижава оксидативния стрес и така се грижи за здравето ни. Знаете ли, че той се среща не само в цитрусите, но и в зеленолистните зеленчуци и лютите чушки?

2. Витамин Е

Този мастноразтворим витамин, известен още като токоферол, е изполван най-вече в козметичната индустрия. Познат е като чудодейно средство за подобряване здравината и еластичността на кожата и косата. Това обаче не изчерпва полезните му качества. Витамин Е участва в над 200 биохимични реакции. Много от тях са пряко свързани с дейността на имунната система. Витамин Е също е антиоксидант, така че е пряко свързан с редуцирането на оксидативния стрес. Можете да си го набавите, като хапвате повече ядки, банани и нахут.

3. Витамин А

Витамин А е важен елемент за съединителните тъкани, които обгръщат дихателните органи и храносмилателния тракт. Именно тези тъкани служат като бариера между потенциални патогени и деликатните вътрешни органи. Без витамин А тялото е много по-податливо на инфекциозни заболявания. За да си го набавите, хапвайте червени и оранжеви плодове и зеленчуци.

4. Витамин Д

Витамин Д се свързва с Т клетките в организма. Това са вид бели кръвни телца, които са особено важни за добрата функция на имунната система. Те директно се борят с вирусите и патогените, които попадат в организма от външната среда. През лятото е изключително лесно да набавите на тялото си достатъчно витамин Д – просто прекарвайте достатъчно време на естествена слънчева светлина. През зимата този витамин става по-труден за набавяне и в много случаи е необходим допълнителен прием на добаки.

5. Селен

Селенът също спада в категория антиоксдианти и е свързан с намалените нива на свободни радикали кръвния поток. Впечатляващото при този минерал е, че той редуцира щетите от оксидативния стрес на ДНК ниво. По този начин селенът предпазва тялото от редица ракови образувания. Минералът е важен и за хора, страдащи с проблеми на щитовидната жлеза. Селенът регулира функцията й и така предпазва от появата и развитието на автоимунни заболявания. Можете да си набавите минерала, като консумирате храни с животински продукти – висококачествено месо, риба и яйца, както и ядки (особено бразилски орех).

6. Омега-3 мастни киселини

Омега-3 мастните киселини са известни с това, че намаляват възпалителните процеси в тялото. Скорошни изследания сочат, че тяхната дейност не се изчерпва с това. Консумацията на омега-3 мастни киселини стимулира имунните В клетки. Тези клетки се произвеждат от костния мозък и от там се придвижват към далака и други вътрешни органи. Тяхната дейност е свързана с повишаване адаптивността на организма при нови външни стресори. Те помагат на тялото да се интегрира лесно в нова среда, в която може да има непознати за него патогени. Без тях всички ние бихме се разболявали много по-често. За да си набавите омега-3 мастни киселини и да стимулирате производството на В клетки, хапвайте повече риба и морски дарове.

7. Пробиотици

Нито един списък за силен имунитет не би бил пълен без пробиотици. Тези полезни бактерии живеят в стомаха и се грижат за множесто телесни функции. Разбира се, те имат способността да подобряват храносмилането, но дейността им не се изчерпва с това. Пробиотиците служат като лични треньори за имунната система, като я учат кои вещества са реални патогени. По този начин тя е стимулирана да се активира само при опасност. Това намалява риска от автоимунни заболявания и подобрява способността на организма да се справя с вируси, бактерии и инфекции. Пробиотиците се набавят през ферментирали храни, кефир и комбуча.

Кои са вашите любими витамини и минерали за висок имунитет?​


ПОСЛЕДВАЙТЕ НИ